Sunday, July 11, 2010

~tarbiyah di dapur~

dengan kalamullah yg suci aku mulakan kalam bisu..

hari ini aku pulang awal ke rumah,.berhajat untuk memasak.. berikutan wang yg semakin perlu dijimatkan dan telah ada bahan2 memasak,..tak ada lg alasan utk dapur berasap,..

ya allah..aku tak tahu langsung bagaimana aku perlu masak.. walaupun pd tanggapan org lain memasak adalah pkara yg mudah.. dan adalah memalukan bila seorang isteri tidak tahu memasak,.. tp.. semua org bermula dr zero.. aku juga bermula dr zero..

aku cuba dan berusaha membuat sambal udang berdasarkan resipi mama.. mulanya aku cuba menggoreng ikan dahulu.. tp..ikan perlu disiang! aku bertawakkal pd allah.. mana perut ikan ni? mcmana nak siang? nak belah kat mana? aku mula menggelabah.. perlahan aku istighfar lalu cuba siang sedikit demi sedikit..

alhamdulillah selesai.. pinggang yg sakit di urut2 kan. tangan yg terluka dek sirip ikan langsung tak diubati, bau busuk perutnya tidak ku kisah..asalkan siap!menggorengnya juga satu masalah bagi aku yg takutkan myk..

kemudian, aku persiang udang pula.. masak sambal udang.. allah izin, tidak berapa menjadi.. sambalku terlebih pedas! cepat2 aku telefon tok guru ku.. "mama".. dapat satu pengajaran..

kucuba pula sup ayam.. entah berlaku sedikit kekeliruan, aku confius mcmana nak masak..cepat2 kutelefon tok guru 2, "nor".. tp tidak berangkat..telefon lagi dan lagi, telefon org lain pula, tetap tak dpt.. aku putus asa dan air mata mula mengalir..

ya Allah..aku nk msk utk suami aku ya Allah..permudahkanlah...

alhamdulillah..nor dapat kuhubungi.. maka..jdlah sup ayam yg tidak berapa sedapnya..

kesimpulannya.. usaha mmg tangga kejayaan..namun tak semua usaha mebuahkan hasil jika tidak disertai keimanan..

dalam menempuh satu pjalanan yg panjang...kita akn rasa lelah dan lemah dgn plbgai mehnah..kita telah cuba segala yg kita mampu..tp tetap tidak bjaya..akhirnya kita putus asa.. kita lupa utk berdoa kpd Allah sbnrnya,,..

dalam menuntut ilmu, apa shj yg kita nk tahu.. perlu ada guru.. bukan menjadi kerbau yg dicucuk hidungnya lalu dibawa merata2..

semua org bermula dr bawah..tiada yg terus bejaya.. Allah tak kira natijah..tp allah kira usaha kita, sejauh mana yg telah kita korbankan walaupun sedikit utk Allah..

luka krn Allah itu adalah lebih baik.. walaupun sakit, tp tidak sesakit mrk yg menyerahkan nyawa di jln Allah..

berada di dapur juga menginsafkan aku.. subhanallah..bukankah keinsafan ini juga dtg dr allah?..

1 comment:

  1. salam fathin....shat??hehe...iman suka sgt baca story faTin.menyentuH jiwa..may allah bless uS..uhibbukifillah

    ReplyDelete