Tuesday, July 6, 2010

~aku cuba memahami~

bismillahirrahmanirrahim..

aku mulakan coretan ini dengan kalamullah, agar apa yg ku luahkan bukan sia2..

adakalanya, aku amat berasa sedih, krn aku tak mampu memberikan apa2 sumbangan mahupun abntuan untuk mengatasi sesuatu masalah yg blaku.. setakat menjadi pendengar setia mahupun mengikuti perkembangan semasa. apakah aku seorang yg suka menjaga tepi kain org? ataukah aku spt pepatah " kuman di tgh laut nampak tetapi gajah di depan mata tak nampak"?

ya Allah..aku memohon ampun atas khilafku..

aku sedih..kenapa hal sebegini boleh berlaku? apakah yg mereka inginkan sbnrnya? apakah yg mereka ingin tunjukkan sbnrnya? untuk apa semua yg mrk lakukan itu? adakah mereka dapat mencapai kepuasan sbnrnya?

HIPOKRIT..

apa yg boleh kita semua fahami tntg hipokrit? siapa yg hipokrit yg sbnrnya? apa yg mrk fhm mksud sbnr hipokrit ni? dan..adakah wujud istilah ini dlm hidup seorg muslim??

aku terdiam sejenak.. bg aku.. TIDAK ADA.. knp?? krn bukankah manusia itu di serta kan kelebihan dan kekurangan msing2? bukan kah manusia itu bersifat lemah dan pelupa? manusia= nasia= lupa?? jd knp timbulnya istilah hipokrit? atau talam dua muka? bg aku.. itu krn lemahnya iman, lemahnya himmah dan iradah dan tertipu dgn syaitan yg memperdaya, oleh itu mrk bsikap dengan suatu sikap yg tidak sepatutnya ada pd diri seorg muslim.

adakalanya, mnsia itu juga tersalah langkah, krn kita terdedah dgn kesilapan, kita bukan maksum..dan tiada manusia yg maksum.. mmg kita adakalanya, menyampaikan kbnrn ttp kita sendiri yg melakukan apa yg kita larang itu, aku akuinya,..namun hipokritkah dia?? atau di hadapan org bersikap lain, dibelakang org bersikap lain (cakap tak serupa bikin), apakah dia itu seorg yg hipokrit?

bila aku duduk dan merenung sejenak... benarlah islam itu.. serendah2 iman adalah husnu zhann.. apabila kita tidak mengamalkan islam yg sbnr... timbullah segala istilah yg entah mcm2.. yg aku fhm... Rasulullah menyebut munafik... serupakah hipokrit dan munafik?? aku rasa.. allah telah kurniakan akal yg panjang utk memikir sesuatu bg kita semua.. Allah juga telah kurniakan ilmu tntg islam dan iman.. sama2lah kita muhasabah.. mengapakah kita sering timbulkan persoalan apabila org lain mengajak kpd kebaikan? semata2 krn org itu pernah melakukan kesalahan yg sma? bukankah kita semua akn berhadapan dengan Allah secara INDIVIDU?

apa yg kita nak sbnrnya di dunia ni.. semua sedia mafhum..kita dah dekat dgn kiamat.. dah nk hancur dah bumi ni.. mcmna pengakhiran kita nnt? pernah kah kita terfikir tntg tu semua? atau..hanya memikirkan hal duniawi semata2??

kita bersama muhasabah...


1 comment:

  1. Salam 'alaik

    Mulut tempayan masih boleh ditutup, mulut manusia tak boleh nak tutup. Kita memang takkan mampu puaskan hati semua manusia. Oleh itu, letaklah pandangan Allah yang utama. Apa2 yang kita nak buat, perlu fikir 3R sahaja. Pertama, Redha Allah, kedua, Restu ibubapa/suami, ketiga, Rela hati.

    Amar ma'ruf nahi mungkar itu wajib. Perlu dilaksanakan meskipun kita terasa kita sendiri masih belum cukup baik untuk menegur.

    Cukuplah Allah bagimu. Berlapang dadalah dengan sikap manusia kerana kita juga memiliki kelemahan dan kekurangan yang serba banyak. Itulah jalan2 DnT. Moga Allah redha.

    ReplyDelete