Sunday, October 17, 2010

Mak Cik Leha..


tiba- tiba aku teringatkan kisah seorang wanita yg dipilih Allah untuk melalui beberapa ujian hidup..
susuk tubuhnya melambangkan kudrat yg dimilikinya semakin lemah, dia bukan lg wanita yg berusia 2o-30an ttp telah mencecah ke angka 40-50an..namun masih lg gagah mencari sesuap rzki buat keluarga..

mak cik leha antara pekerja yg menjual makanan di kantin matri. orgnya ramah dan sntsa tersenyum. setiap hari dia akan dtg pd awal pg, dan balik lewat ptg di kantin menjual mknnnya.

aku lihat, setiap petang, dia akan dtg menolak troli yg penuh dgn brg2 keperluannya dr rumah. faktor geografi di matri yg berbukit tidak menjadi penghalang bgnya, dia terus menggagahkan diri menolak troli yg berat seorg diri. aku tak sampai hati membiarkan mak cik keseorangan begitu, lantas terus berjalan menuju ke arahnya dan membantu mk ck.

pada mulanya, aku tidak begitu rapat dgn mk ck. namun, sehari ke sehari, hubungan kami semakin rapat bagaikan anak dan emak. secara tidak kusedar, aku telah menjadi pembanyunya tanpa gaji hingga ting 5..sedikit sebanyak aku mula mengenali mk ck.. baru kukenal, wanita ini mungkin kelihatan lemah, namun memiliki hati yg teramat tabah!! pada mulanya, suami mk ck merupakan seorg lelaki normal, yg bekerja dan bersosial spt org biasa.. ktk aku di ting.1, pkck jrg ke kedai mk ck..namun, ktk aku di ting2, semakin lama pkck makin kerap berda di kedai mkck..dan jika dulunya dia bergurau senda dgn pljr, kali ini dia mula merapu. mkck meminta pkck pulang, tp pkck tdk mahu. semakin lama, penyakit pkck semakin melarat. dia tudak dpt bekerja, tubuhnya semkn susut. bru kutahu, pkck mnghidap penyakt barah otak ( something like that, im not sure).. dia smkn hlg kwln.. ktk aku di ting 4-5 (tak pasti) pkck hilang dr rumah rumah. entah ke mana. puas di cari, keluar surat khbr dan berita namun tidak ketemu. akhrnya, hasil bntuan irg ramai, mrk menjumpai krta yg dinaiki pkck sblm hilang. setelah cuti, aku masih mbantu mkck, nmun tidak langsung ku lihat, riak wjhnya sedih, ataupun air mata nya tidak berlinangan. mkck tetap tersenyum dan tabah!!hinggalah suatu hari, alhmdllh..mrk bjaya menemuinya..

mkck tetap mjaga pkck, setia dgn suaminya..pernah sekali, pkck merayau di kwsn mtri. mkck mencarinya lalu memapahnya pulang ke rumah. sudahlah tubuhnya kecil, dan tua, memikul beban yg berganda berat drpdanya.. mkck tetap tabah!

alhmdllh, mkck dimurahkan rzki, duit yg ada digunakan utk membesarkan sdkit kwsn rumahnya. sglanya hampir siap, tunggu utk di cat shj. sedang mkck brda di kantin, tba2 bomba dtg ke rumahnya. rupanya, baru mkck teringat, dia lupa utk memadam api yg digunakan utk memasak air! akbtnya, cerek itu meletup dan hmpir terbakar.. klhtn sedikit asap.. mkck tetap tidak mengeluh, dia tabah!

kini, pkck bru shj meninggal dunia..ktk raya aid ftri 2010.. dia redha dgn pemergian suaminya itu.. aku berkesempatan menemuinya baru2 ini. dia semakin tua,..giginya hampir tiada,..namun masih lg bekerja, tersenyum dan tabah mengharungi sisa2 hidup yg masih ada.. mengenangkan kisahnya, aku malu pada diriku sendri... dialah wanita yg amat tabah!!

No comments:

Post a Comment